Ben Essers

Ben Essers is in 1957 in Heer geboren. Muziek en sport waren de 2 grootste passies in zijn familie en zo kwam het dan ook dat hij zowel voetbal als muziek tot zijn hobby’s maakte. Begonnen op de klaroen is hij op een gegeven moment overgestapt naar de trompet en werd lid van de Koninklijke Harmonie van Heer. De liefde voor het dirigeren ontstond na de eerste repetities onder leiding van Marcel Arbeel. Zo rond zijn 18e jaar heeft Marcel Arbeel er persoonlijk voor gezorgd dat hij koos voor de muziek en niet voor een carrière in het voetbal. Achteraf kan hij zeggen dat die keuze de enige juiste is geweest want hij kon toen niet bevroeden hoeveel plezier hij aan de muziek zou gaan beleven.

In 1979 studeerde hij cum laude Hafa directie af en vervolgens voltooide hij ook de studie AMV ( muziekdocent) en koordirectie. Als piepjonge dirigent startte hij bij Fanfare St. Gertrudis uit St. Geertruid. Dit was de opstap naar jarenlange verbintenissen met prachtige muzikale hoogtepunten bij o.a. Harmonie Berggalm Noorbeek, Koninklijke Oude Harmonie van Eijsden, Fanfare St. Cornelius Schin op Geul, Fanfare Concordia Ulestraten.

Sinds 1982 is hij werkzaam bij Muziekschool Heerlen ( Nu SCHUNCK* Muziek en Dans) en dat achtereenvolgens als docent, adjunct-directeur, hoofd Muziek en Dans en momenteel bedrijfsvoering.

Bijzonder trots is hij op zijn  2 eredirigentschappen bij de verenigingen van Noorbeek en Eijsden. Hij bewaart natuurlijk ook mooie herinneringen aan de vele muzikale hoogtepunten  zoals diverse landskampioenschappen, WMC deelnames, Galaconcerten in grote theaters.

Als dirigent vindt hij de interactie – zowel op muzikaal als sociaal gebied – erg belangrijk. Zij stelling is: "Je kunt alleen maar samen muziek maken als iedereen zich gewaardeerd voelt."

Sinds 20 augustus is hij benoemd als dirigent van de Koninklijke Harmonie van Gronsveld; een nieuwe uitdaging die hij met veel plezier ter hand neemt. Momenteel is hij ook dirigent bij de Koninklijke Harmonie St. Caecilia Beek en Fanfare St. Blasius Cadier en Keer.